I 2007 fik vi tilladelse til af bruge strømmen direkte fra vores mølle, først og dernæst sælge resten til El-selskabet.
Vi har et el forbrug ca 1.000.000 Kwh og producerer med den gamle skiftkær møllen ca 400.000 kwh om året.
Vi har således totalt set rent energimæssig, en negativ balance i vores grønne energiregnskab.
Vi producerer væsentlig mindre grøn energi end vi bruger. Det fordhold vil vi rigtig gerne have bragt i orden med vores nye vindmølle.
Vindenergi og bedre udnyttelse af eksempelvis strøm fra vindmøllen, samt reduceret jordbehandling er en af vores veje til at blive 100 % CO2-neutral.
Vi økologer tænker ikke kun på en faktor, vi er vant til at tænke i helheder , miljøet, og klimaet er en naturlig del af det for os.
Det er dog en anderledes udfordring at tænke klimaet ind i økologien.
Selv vores kunder er nu begyndt at spørge efter et CO2 regnskab på vores grønsager.
Forudsætninger for vores strategi.:
I fremtiden lægger man op til at strømmen skal koste forskelligt på forskellige tidspkt af døgnet og ved forskellige vejr typer. Ved megen vind, bliver strømmen billigere end i stille vejr.Ved stort forbrug omkring spisetiderne skal strømmen være dyrere end f.eks om natten.
Markdriften:
Eldrevne maskiner
Små selvkørende maskiner
Reduceret jordbehandling, bed dyrkning uden pløjning
Robot teknologi og GPS styring
Alsidigt sædskifte med mellemafgrøder især i form af kløver.
Der er mange operationer i marken, herunder pløjning, harvning og radrensning med traktor, hvor vi i dag bruger dieselolie som drivmiddel, hvor vi fremover må se os om efter Eldrevne maskiner, som måske også er mindre og så måske kan køre selv, vedhjælp af gps ogRobotteknologi.
Vi må fortsat også lære at køre færrest gange i marken.
Pakkeriet og lageret.
Valg af tromlemotorer i stedet for gear motorer til maskinerne
Oplade batteridrevne eltruck m.m. når strømmen er billigst= mindst CO2 belastende
Reducere køling i kølelager til mindst muligt CO2 belastning ved hjælp af is lager m.m.
Genbruge varmedannelse fra køleanlæget til opvarmning.
Andre foranstaltninger
Reducere CO2 belastningen ved mindst mulig transport af varer
Styrke lokalsalget.
Fylde lastbilerne helt op når de endelig kører.
Alle ovenstående teknikker og ideer er ikke nye og for 90 % vekommende kan de bruges
i andre virksomheder og sammenhænge.
Hvad der i dag, er meget brug for , er at vi får koblet tingene rigtigt sammen og indført noget udvikling og brugbar teknologi som vi kan bruge ude på bedrifterne.
Det er vigtigt at vi som økologer fortsat går forrest, det er vi pligtige til og det ligger også
til hele vores grundopfattelse. |